Distància: 78Km
Desnivell: 1100m

Descarrega el track aquí

Ruta en bicicleta entre Barcelona i Vic

Considerem que la millor manera d’anar de Barcelona a Vic és remuntant el riu Congost. Aquest ens portarà entre el massís del Montseny i els cingles del Bertí i llavors podrem accedir a la plana Ausetana, que és facilment ciclable degut als seus pendents suaus.

Aquesta ruta és emprada des de temps inmemorials i en la actualitat la línia de ferrocaril Barcelona-Puigcerdà i la C-17 (abans N-152) la segueixen. De fet, alguns trams d’aquesta ruta circulen per la antiga N-152, especialment dins de pobles petits o algún tros que la C-17 ha rebutjat.

Cal destacar que aquesta ruta passa molt a prop d’estacions de tren de la línia R3 de rodalies Renfe, cosa que és de gran ajuda a l’hora de planificar la logística.

Seguint aquesta ruta tindrem la millor relació entre desnivell i seguretat ja que:

  • Evitem la carretera BV-5001 (carretera de La Roca).
  • Evitem la carretera C-17
  • Evitem grans desnivells acumulats evitant pujar els Cingles del Bertí o el Massís del Montseny.
  • Utilitzem al màxim vies segregades: camins fluvials, etc.

Descripció detallada de la ruta

Barcelona a Montcada

(Actualitzat: Març 2019)

El track comença al node 00, a la zona Fòrum. Seguim les indicacions de la Ronda Verda Barcelona que ens portaràn fins al Parc Fluvial del Besòs.

A l’alçada de Can Zam, podem sortir del llit del riu per anar per el carril bici asfaltat sobre el dic o bé romandre pel camí de terra trencat que no ens donarà accés més tard al pont de Montcada.

Montcada a Martorelles

(Actualitzat: Març 2019)

El camí de terra oficialment no existeix. De fet, no surt a la majoria dels mapes. Com que no té manteniment, es deteriora bastant especialment després de les plujes de tardor. Després, mica en mica es va tornant transitable pel pas de ramats de bens, corredors i ciclistes.

IMG_0447
El camí al costat del riu Besòs entre Montcada i Martorelles no té mantenimen perque oficialment cap administració s’en fa càrrec.

A la alçada de Martorelles sortim d’aquest camí i pujem sobre el dic. A Martorelles trobem una passera que ens permet travessar el riu i l’autopista i accedir a Mollet, molt a prop de l’estació de tren.

Martorelles a Montornès

(Actualitzat: Març 2019)

A partir d’aquí el camí ja té un minim manteniment, tot i que quan plou es formen molts bassalts.

Aquest camí ens porta a l’aiguabarreig del Besòs: on s’ajunten el Congost i el Mogent.

Si es vol remuntar el riu Congost s’ha de pujar al nivell de la carretera de La Roca per a travessar el Besòs pel pont i accedir a Montmeló. D’allà podriem arribar a Granollers, La Garriga, Vic i Ripoll.

01
S’ha de pujar al nivell de la carretera de La Roca per a poder travessar el Besòs i poder remuntar el Congost.

Montornès a Granollers

(Actualitzat: Març 2019)

Havent travessat el Besòs ens trobem en el terme municipal de Montmeló. Ens disposem llavors a remuntar el riu Congost. Es pot fer per les dues bandes, però si es va per la banda de Granollers, a part de passar a ran de la depuradora i per carrers de polígons, no es tant fluid ja que haureu de circular per dins del parc de Ponent que no té carril bici.

02.JPG
Vista virtual del Congost entre Montmeló i Granollers. Fins a Granollers es pot remuntar força bé per qualsevol de les dues bandes.

Granollers a La Garriga

(Actualitzat: Abril 2019)

Millor passar Granollers per la ribera dreta (a l’Oest) però a l’alçada de Canovelles s’ha de tenir en compte que hi ha mercat els diumenges i que s’ocupa el carril bici per a tal menester…

captura-de-pantalla-2016-11-29-a-les-20-05-58
Aquest track no el podeu seguir els diumenges al matí, ja que hi ha mercat a Canovelles sobre el carril bici.

Un cop passat el segment de Canovelles trobarem un carril bici sobre dic molt ben cuidat i força continu que ens porta a La Garriga pel Sud, prop del desguàs.

captura-de-pantalla-2016-11-29-a-les-20-07-12
Vista virtual del carril bici arribant a La Garriga.

La Garriga a El Figaró

(Actualitzat: Març 2018)

Travessem La Garriga per carrers. La disposició dels carrils bici no es gens continua i hem d’anar serpentejant per a enllaçar-los.

la garriga carril bici
Complicada navegació per l’interior de La Garriga.
carril bici la garriga
Carrils bici plens de fantasia i funcionalitat a La Garriga. A la imatge, el famós arbre ciclista de La Garriga.

La sortida de La Garriga pel nord també es força complicada.

discontinuitat carril bici la garriga
Discontinuïtats en el traçat per seguir El Congost.

Un cop fora del nucli urbà de La Garriga, trobarem una pista que de vegades en transforma en sender tècnic. Això ve a ser el camí fluvial del Congost. Pot ser que hagueu de posar peu a terra en algun punt.

passeig fluvial congost figaro
“Camí” fluvial de El Congost.

Aquest congost (precisament dona nom al riu) concentra les principals estructures que comuniquen Barcelona (el Vallès) amb Osona. Per tant, anirem trobant-nos la C-17 i la línia de tren Barcelona – Puigcerdà. Aquest de la imatge és un dels punts on conflueixen el riu i aquestes dues estructures. Justament aquí, passem sota un pont del tren i més endavant travessem el riu per un pont que dona accés a un refugi de pesca.

cyclocat tren i carretera a congost
Tren, C-17 i camí fluvial prop del refugi de pesca.

Una mica més endavant, hem de de tornar a travessar el Congost, però aquesta vegada no hi ha pont. És un gual. Sovint el nivell d’aigua és massa alt com per passar en bicicleta i s’ha de saltar de pedra en pedra per creuar. Després del gual hi ha un fort pendent que ens aparta del llit del riu.

gual figaro cyclocat congost
Travessem el riu per un gual en aquest punt.

Una mica més endavant el Congost fa un meandre que coincideix amb el túnel de El Figaró a la C-17. Al sortir del meandre arribem a un polígon industrial.

tunel figaro alternativa bici
Meandre del Congost on hi ha el túnel de El Figaró de la C-17

Entre l’esmentat polígon i el nucli urbà de El Figaró proposem utilitzar la antiga carretera N-152 ja que havent-hi la C-17 la major part del trànsit va per la via ràpida. Arribem a El Figaró per la rotonda que hi ha al sud del nucli i circulem per la carretera de Ribes, que és el carrer principal del poble. Trobarem l’estació de tren fàcilment molt propera al node final, només cal travessar el pont.

El Figaró a Sant Martí de Centelles

(Actualitzat: Juliol 2019)

Aquest és el troç més complicat de la ruta. Aconsellem fer-lo en tren, ja que la proposta que fem aquí comporta forts pendents.

Seguint el carrer principal de El Figaró (antic traçat de la N-152) sortim pel Nord del poble i a pocs metres trobem un camí que ens permet passar per sota de la C-17.

Sortint de El Figaró trobarem aquest pas sota la C-17.

Llavors seguim remuntant El Congost paral·lels a un gasoducte i passarem “per darrere” de Santa Eugènia del Congost.

Bona pista asfaltada fins a Santa Eugènia, seguint el gasoducte.

Fins aquí cap problema, però quan s’arriba a Tagamanent començen les complicacions.

Detall del track a l’alçada de Tagamanent.

Si tirem pel camí natural del Congost, travessarem el riu sobre pont i trobarem els primers carrers de Tagamanent, amb un notable carril bici. Podem anar esquivant la omnipresent C-17 i circulem per un revolt descartats de la N-152 (on posaran aviat una àrea per autocaravanes). Tot molt ciclable fins que arribem al nord de Tagamanent, on ens hauriem de ficar “sí o sí” a la C-17, cap a una benzinera Petrocat i més endavant les xemeneies Leiro. O bé seguim una GR que passa la C-17 sota un pont, molt poc recomanable ja que es troba en un estat deplorable de conservació (juliol de 2019) i té trams força exposats. Si aconseguissiu sobreviure a la GR (porteu el matxet) trobareu una pista que s’enfila fins la pista que ve de Can Castellar amb fort pendent (no ciclable) que us farà guanyar alçada per a passar el nus (o la gola) del Congost a Tagamanent.

Fotografia del punt més conflictiu de la ruta: la C-17, el riu Congost i la línia Barcelona – Puigcerdà a l’alçada de Valdaneu amb l’Abella darrera i el Puisagordi al fons. S’ha de guanyar tota aquesta alçada per a trobar una via segura per anar en bici. A la dreta de la C-17 es veu un troç de l’antic traçat de la N-152.

Per tant, descartem els fantàstics carrils bici de Tagamanent per que no tenen continuitat per arribar ni tant sols a L’Abella. Després de Santa Eugènia encarem els cingles i travessem un pas a nivell. Seguim la pista amb forts pendents (son uns 2km amb 150m de desnivell positiu) per arribar a una granja de vaques. Trobareu tancats electrificats, deixeu-los com els heu trobat. La pista ens portarà cap a la pista de Can Castellar i més endavant trobarem Sant Pere de Valldaneu per una pista que ens farà oblidar el mal tràngol anteriorment passat.

Pista de Can Castellar a Valldaneu. Trobarem marques de GR i Camí de Sant Jaume.

Per aquesta pista arribariem per l’Abella a l’estació de tren de Sant Martí de Centelles

La pista, en lleugera baixada, us farà oblidar la mala estona que heu passat a la pujada prèvia.

Sant Martí de Centelles a Centelles

(Actualitzat: Juliol 2019)

Continuem per l’avinguda Nord fins a trobar el camí de Centelles a Sant Martí de Centelles, esta indicat amb un cartell del Consell Comarcal i de la Diputació. En general trobarem aquests cartells amb el nom del camí a la comarca d’Osona.

Alguns camins estan indicats amb aquest tipus de cartell a la comarca d’Osona.

A trams de terra i a trams d’asfalt, arribarem a Centelles pel polígon industrial i passarem a prop d’una àrea d’autocaravanes.

Alguns trams de terra, alguns d’asfalt. En general força tranquils i pendents moderats.

Anirem serpentejant pels carrers de Centelles que son força tranquils i passarem per una rotonda amb una escultura dedicada a Ildefons Cerdà (fill de Centelles), prop d’un aparcament d’un supermercat i de l’estació de tren.

Centelles a Tona

(Actualitzat: Juliol 2019)

Sortim de Centelles pel Nord, pel carrer Jesús i travessem la carretera C-1413c per un encreuament força perillós que ens permet accedir al camí de Centelles a Tona.

El relleu d’Osona és ideal per al cicloturisme i la mobilitat interurbana en bicicleta.

Més o menys a un terç de la distància entre Centelles i Tona trobarem el Santuari de la Mare de Deu de l’Ajuda. Allà podriem desviar-nos cap a l’est per a trobar Els Hostalets de Balenyà amb la seva estació de tren.

Continuem el camí entre Centelles i Tona per ferm de vegades de terra, de vegades asfaltat fins que accedim a Tona pel Sud, pel carrer Nou.

Tona a Vic

(Actualitzat: Juliol 2019)

Sortim de Tona pel carrer Josep Nesplé per a trobar el camí de la Casanova del Cuniller a Tona, que ens permet passar per sobre de la C-17.

A Osona hi ha moltes pistes de grava.

Més tard, deixem aquest camí a l’alçada de Can Tosell per anar per Les Rompudes a trobar el camí Ral que ens mena cap al barri de Mont-rodón.

A Mont-rodón trobarem el cami de Mont-rodón a Vic que esdevé carretera de Taradell o camí Antic de Taradell en la seva entrada pel Sud de Vic.

Camí de Vic a Mont-rodon.

Fem unes ziga-zagues per dins de Vic, intentant enllaçar carrils bici a les avingudes Pius XII i Països Catalans.

Carril bici a Vic que ens permet arribar fàcilment a l’estació de tren.

Aquest últim carril bici ens porta directe a l’estació de tren de Vic (linia R3 de Rodalies Renfe).

Estació de tren de Vic. Arriba la linia R3 de rodalies.

Volem sentir la teva opinió!

Has fet aquesta ruta? t’ha agradat? Coneixes bé el territori i creus que hi ha una opció millor? No et tallis i dóna la teva opinió! Deixa el teu comentari aquí sota.

Incidències? Millores?

Ajudan’s a mantenir la informació actualitzada deixant els teus comentaris aquí sota. Així tothom en podrà gaudir.

Agraïments als sherpas que han col·laborat en l’elaboració d’aquest tram:

Agustí Saltó, Eduard Folch (Osona Bici), Xavier Parra, Marc Castro Morales, Xavi Montserrat, Robert Salom.


3 comentaris

David · Agost 2, 2019 a les 1:41 pm

Moltes gràcies per compartir! Intentaré fer algun tram abans de fer-el tot complet, salut i pedals!

Jose Gomez · Octubre 6, 2019 a les 10:24 pm

Enhorabuena, a sido una ruta brutal, me ha sorprendido para bien y tal como decís casi sin coches todo caminos rurales muy muy guapa.
Si no os molesta os voy a escribir una mejora que yo creo que estaría bien. El día que fuimos hacer la ruta, por climatología decidimos hacerla al revés Vic-Barcelona, cual era el problema, que no teníamos ninguna referencia del desnivel, lógicamente el track está grabado de Bcn – Vic, pero si en cada ruta saliera el mapa de altimetría, si alguien quiere hacerla a revés tiene una orientación de la dureza. Este finde semana que viene día 12 y 13 vamos hacer Girona – Barcelona y estamos en las mismas jajaja vamos sin saber una orientación del desnivel.

Repito estáis haciendo un trabajo brutal y magnífico, web como estas, son oro! A ver si con suerte os ampliáis de la zona de Cataluña.
Un abrazo y siempre crítica constructiva.

Gracias por vuestro trabajo

Jose Gomez · Octubre 6, 2019 a les 10:29 pm

Vale no he dicho nada…. si te descargas el track tienes la altimetría (que memo soy), pero de todas formas estaría la en la web.

Un saludo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *