Warning: Declaration of PLL_Walker_List::walk($elements, $args = Array) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/annat469/public_html/wp-content/plugins/polylang/include/walker-list.php on line 0
Distància: 45Km
Desnivell positiu: 840m (+/-10%)
Desnivell negatiu: 940m (+/-10%)

Descarrega el track aquí

Actualitzat: agost 2019

Alta Ruta Gravel: Terrassa – Manresa

A continuació us descriurem una ruta ciclable per enllaçar la co-capital Vallesana amb la capital del Bages. Aquestes dues comarques estan separades per un relleu molt irregular. La dificultat en les comunicacions entre aquestes dues ciutats van fer que línies de tren com la Barcelona – Saragossa es veiessin molt endarrerides. De fet, tant les línies de tren, com l’autopista necessiten de grans rebaixos, tunels i ponts per a salvar l’accidentat relleu.

Trobar una ruta en bici que tingui un desnivell -no direm baix- acceptable és un autèntic repte. Terrassa esta just on es troben les conques del Besòs i del Llobregat, però té més accessible la primera. La serra de l’Obac la separa del Llobregat. En un primer tram d’aquesta ruta superarem aquesta serra i, de fet, serà la major part de desnivell a superar.

Un cop trobat el Llobregat el remuntarem força còmodament però l’haurem de deixar entre Sant Vicenç de Castellet i Castellgalí. No per remuntar el Cardener (que ens portaria directes a Manresa) sinó per a remuntar una altra difucultat, en aquest cas el puig Telló. Un cop superat aquest turó, ja tenim la capital del Bages als nostres peus.

Tant el començament com el final del track els hem posat a estacions de tren de la linia R4 de rodalies, així teniu la possibilitat d’iniciar o acabar la ruta en tren. A més, la ruta segueix força estona aquesta mateixa línia, per tant la podeu fer servir de linea logística.

Descripció detallada de la ruta

Terrassa a l’Obac (Els Caus)

Situats a l’estació del Nord de Terrassa, aneu direcció Oest pel passeig 22 de juliol fins la plaça de la Bicicleta. Allà gireu direcció Nord per la carretera de Rellinars. La seguiu fins a sortir de Terrassa, passareu per sota de la B-40 i al cap de pocs metres trobareu en direcció Oest una pista de grava que baixa (camí de Can Font de Gaià o l’Abuelo).

Travessarem la riera de Gaià per un gual i començarem ara una llarga pujada que ens durà a superar l’Obac.

El gual del torrent de Gaià està habitualment transitable, ja que dona accés a una gran granja.

Estem circulant per el camí vell de Rellinars que passa per una zona coneguda com La Pineda. Hi ha algunes indicacions de la DiBa. Aquesta pista de terra té puntualment pendents molt elevats, de fins al 20%. En total és com un port de 3a categoria, però les inclinacions no mantingudes i el terreny de grava el fa més dur.

Camí Vell de Rellinars a la zona de La Pineda, arribant a Els Caus.

No acabarem de coronar ja que quan trobem la urbanització Els Caus començarem a baixar.

Apunt d’arribar a Els Caus.

l’Obac (Els Caus) a Castellbell i El Vilar

Quan trobem la rotonda de Els Caus -que ens permet continuar pujant i arribar al coll de l’Obac (643m)- tirem cap avall per la espectacular carretera asfaltada de la Bauma.

Senyals a Els Caus. Es pot observar les senyals d’itinerari ciclista de la DiBa (quadrat vermell amb una bicicleta blanca o negra).

La carretera de la Bauma ens porta directes a Vacarisses, on passa a anomenar-se BV-1212. Aquesta és una carretera molt tranquila, en lleugera baixada en el sentit del relat. Dona accés a algunes urbanitzacions però és frequentada per ciclistes i no hi ha notícies d’accidents. Recomanem especialment fer-la els diumenges a la tarda, no hi ha ni una ànima.

Vista virtual de la tranquilissima carretera dels Caus a Vacarisses.

Cap al final de la carretera de la Bauma hem de ficar-nos per una carrers no asfaltats de la urbanització Can Prat, per evitar ficar-nos dins la C-58. Amb això arribariem a Castellbell i El Vilar. Estem ara a pocs metres del riu Llobregat.

Travessar Castellbell i El Vilar

Si bé quan arribem a Castellbell i El Vilar la inèrcia ens fa anar a buscar la carretera BP-1121 (que va resseguint el Llobregat), podem també evitar el trànsit anant per l’anomenat “cami de l’estació”. Aquest camí comença com a sender per la part de darrera d’unes cases (gairebé intransitable per les herbes durant l’agost de 2019) i més tard enganxa amb un camí que podria haver estat un antic traçat de ferrocarril (potser algún accés per a que les industries a ran del Llobregat poguessin portar mercaderies a l’estació de tren?). De fet, encara es conserva un pont que acabem de passar seguint aquest track al carrer de la Riera.

Camí de l’estació a Castellbell i El Vilar. Per els radis i pendents sembla un antic traçat de ferrocarril. Encara es conserva un pont al carrer de la Riera, trinxeres i ponts (com el que es veu a la foto) per a comunicar finques veïnes.

Seguim per aquest misteriós cami de l’Estació i passem molt a prop de l’estació d’Adif de Castellbell i El Vilar on hem d’anar a buscar la BV-1273 i pujar-la per uns quants metres, fins que trobem el carrer del Vilar. Passarem arran de l’esglesia de Santa Maria del Vilar i ens colarem per estrets carrers del nucli antic del Vilar. La baixada és forta i l’últim tros està compost d’un parell de corbes encimentades on cal anar molt en compte.

Amb això arribarem a la colònia Burés, amb el seu espectacular Pont Vell. Si el travessem arribem a l’estació de FGC Castellbell i El Vilar.

Vista de la colònia Burés, amb el seu pont Vell, molt a prop de la estació de FGC.

Prendrem la C-1411a per uns metres per a poder travessar el Llobregat i just després de creuar haurem de seguir un sender que baixa fins gairebé el nivell del riu. A l’agost de 2019 aquest camí estava molt tapat d’herbes, no ciclable però encara transitable per uns 200 metres.

Castellbell i El Vilar a Sant Vicenç de Castellet

Situats al camí fluvial del Llobregat (té marques de GR) el remuntem, primer per un estret sender molt tapat d’herbes (agost 2019) i més tard ja en pista de grava amb roderes, força ràpida i ben mantinguda.

Això ens permet resseguir el gran meandre que fa el Llobregat a aquesta alçada i arribarem fàcilment a Sant Vicenç de Castellet.

Vista del meandre del Llobregat a la alçada de Castellbell. Al centre de l’imatge el castell i l’esglèsia de Sant Vicenç de Castellbell.

Aquest poble té tant estació de FGC (Sant Vicenç i Castellgalí) com d’Adif (Sant Vicenç de Castellet)

Si seguim remuntant el Llobregat es pot arribar sense gaires dificultats a El Pont de Vilomara. A partir d’allà el Llobregat es torna força intransitable a l’alçada de la gola del Bigaire i haurem de fer voltes complicades per anar a trobar la riera de Mura. A l’alçada de Sant Fruitós ja torna a ser transitable, sobretot la secció paral·lela al canal Menor i la sequia de Sant Benet.

A Sant Vicenç de Castellet ens despedim del Llobregat, ja que no ens ajudarà a arribar a Manresa i començem a guanyar alçada per arribar al nucli antic de Castellgalí.

Aquí trobem algunes marques del camí de Sant Jaume i algunes fletxes taronges del camí Ignasià.

Arribada al nucli antic de Castellgalí
Carrers amb encant a Castellgalí

Sortint de Castellgalí trobem el camí a Castellbisbal. Fa una forta pujada en una ziga-zaga per a guanyar alçada ràpidament.

Aquest troç de pista a la sortida de Castellgalí té un pendent pronunciat.

I anem seguint aquest camí, que va quasi per la carema. És una pista en molt bon estat que ens va enfilant cap al puig Telló (445msnm).

Pista de grava anomenada “camí de Castellbisbal”, ben mantinguda, ens permet guanyar alçada progressivament.

Desde aquesta pista es tenen vistes a Manresa per una banda i per l’altre unes d’altres espectaculars cap a Montserrat.

Bones vistes a la cara Nordest de Montserrat.

Un cop coronat el puig Telló, baixem suaument per una manígica pista de grava entre camps i hípiques.

Aquesta pista ens porta a la urbanització El Calvet, de Sant Salvador de Guardiola.

A partir d’aquí, aquest track us portarà cap a Manresa per a poder agafar el tren. Els kilòmetres que venen a partir d’ara son purament funcionals i per tant, no s’ha tingut en compte el valor paisatgistic o d’oci.

Prendrem la carretera BP-1101 i després d’uns kilòmetres de força baixada prendrem la C-37z en una rotonda.

Passarem per Salelles, on la carretera de vegades no té voral. En general té poc trànsit i no tenim notícies d’accidents en aquesta carretera. A més, en el sentit del track es fa de baixada i la velocitat entre vehicle i bicicleta no és tant gran.

Entrarem a Manresa pel Xup, al Sudoest.

Ja només ens queda baixar un parell de kilòmetres i arribarem al riu Cardener. Seguint-lo riu avall trobarem fàcilment l’estació de trens d’Adif. Les de FGC estan dins del nucli urbà.

Seu de Manresa

Aproximant-nos a Manresa per aquesta banda tenim unes magnífiques vistes de la Seu.

La Seu de Manresa il·luminada.

Volem sentir la teva opinió!

Has fet aquesta ruta? t’ha agradat? Coneixes bé el territori i creus que hi ha una opció millor? No et tallis i dóna la teva opinió! Deixa el teu comentari aquí sota.

Incidències? Millores?

Ajudan’s a mantenir la informació actualitzada deixant els teus comentaris aquí sota. Així tothom en podrà gaudir.

Agraïments als sherpas que han col·laborat en l’elaboració d’aquest tram:

Xavi Castanyer, Juan Manel Gonzalez, Carlos Melero.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *