Distància: 41Km
Desnivell: 660m (pujada) / 570m (baixada)
Ruta en bicicleta entre Manresa i Igualada
A continuació us detallem quina és la que considerem la millor manera de conectar aquestes dues capitals de comarca. És força complicat, doncs Manresa està a la conca del Cardener mentres que Igualada esta a la conca de l’Anoia. Per tant, forçosament hem de canviar de vall i això suposa desnivell i pendents.
Hem estudiat el terreny i analitzat els tracks que ens han enviat els sherpas i finalment us podem oferir aquesta ruta que nosaltres considerem òptima seguint els criteris de CycloCat.
S’ha de tenir en compte que, tot i que tant Manresa (FGC i Renfe) com Igualada (FGC) tenen tren, no hi ha una línia que les comuniqui. Això s’ha de tenir en compte a l’hora de planificar la ruta. Es pot anar en tren de Manresa a Igualada usant la línia de FGC fent transbordament a Martorell (que vol dir donar molta volta).
Descripció detallada de la ruta
Manresa a Igualada
(Actualitzat: setembre 2019)
Sortim de l’estació d’ADIF i travessem el pont sobre el riu Cardener. Farem un tirabuixó per a accedir al passeig del riu, que té un carril bici segregat.

Remuntem el Cardener i passem pel costat de la zona esportiva El Congost. Més endavant, a la rotonda del Pont Nou, canviem de direcció per donar la volta al cementiri i començar a pujar per deixar enrere el riu.

Superem les vies del tren de la línia Manresa – Cervera – Lleida – Saragossa i prenem el camí d’en Suanya.


Al cap d’un quilòmetre i mig, travessem la riera de Rajadell per un pintoresc pont sense baranes.

Un cop travessat la riera, al cap d’uns metres deixarem el camí d’en Suanya per continuar cap a l’Oest, passant per sota un impressionant pont de la C-37 (Eix Diagonal Igualada – Manresa).

Seguirem per aquesta via asfaltada entre pins i camps seguint indicacions cap a Vallformosa i Rajadell.

Arribem a la rotonda de l’entrada de la urbanització Can Servitge i fem 3/4 de volta per seguir remuntant el torrent de l’Infern.

Al cap d’uns quilòmetres, s’acaba l’asfalt i els pendents començen a ser una mica pronunciats, només puntualment.

La pista de terra està en bon estat (setembre 2019)

Seguint la pista de grava, ens incorporarem al camí que vé de Rajadell i seguirem direcció Castellfollit del Boix.

I canviarem la grava per un asfalt en mal estat.

Els següents 4 quilòmetres son planers, amb lleugers puja i baixes, ràpids i agradables de ciclar.

Al cap d’uns quilòmetres passem molt a prop de la casa rural Fontanelles.


Continuem, ara ja la pista esta recèn asfaltat (agost 2019).

Tot i que la pista planeja per un altiplà, podem veure cap al Sudest que el terreny té torrents molt profunds i inpracticables.

Aquesta pista asfaltada ens regala unes vistes espectaculars de Montserrat. Especialment rrecomanable a última hora de la tarda, quan la llum és vermella i la muntanya sagrada canvia de color.

Amb això arribariem a Castellfollit del Boix (o Castellfollit del Bages depèn dels mapes). Aquest és el punt més alt de la ruta. En aquest poble passem de la conca hidrogràfica del Cardener a la de l’Anoia (tots dos afluents del Llobregat (un a Manresa i l’altre a Martorell).

Travessem el poble i sortim per la BV-1081. Al cap d’un quilòmetre aproximadament deixem la carretera per una via de grava.

Baixant per la ràpida pista de grava trobarem la capella de la Mare de Déu del Roser. Llavors la pista deixa d’estar anivellada i apareixen durant els propers quilòmetres rocs i xargalls.

Els següents quilòmetres son de baixada per arribar a Òdena, com hem dit, el primer tran de descens està molt trencat però a mida que ens apropem a Òdena, les pistes estan en millor estat de conservació i ens permeten ciclar sense dificultat.



Travessem la carretera C-37z i sortim d’Òdena pel carrer Bonavista.

Seguint aquesta pista trobarem una bifurcació amb indicacions per accedir a Òdena Village.

Seguim baixant per la pista de grava, amb alguns xargalls importants, fins a trobar la carretera BV-1106 la qual no prendrem i seguirem per una pista paral·lela.

Passarem per sota de la A-II per un tunel que pot tenir fang i aigua.

Prendrem una pista asfaltada que dona accés a l’aeròdrom d’Òdena i el passem de llarg.

Deixant enrera l’aeròdrom, hem de passar per un camí que dona accés a una masia. Hi ha una senyal de prohibit el pas (no sabem com de legal és aquesta senyal) i entenem que fa referència sobretot a transit motoritzat. Si us plau, esteu en terreny privat, ens fan un favor deixant passar amb les bicicletes, intenteu no molestar i mostrar respecte i civisme. Si no ho fem aquest camí pot arribar a tallar-se i l’alternativa no serà ni tant curta ni tant còmode i probablement, tampoc tant segura.

Ens falta ja molt poc per arribar a Igualada, de fet ja podem veure els polígons industrials. Aquest últim troç podem trobar una mica de fang depenent de l’època de l’any.

Finalment arribem al polígon Les Gavarres.


Avisem de que hi ha molt tros de polígon, però és un terreny ràpid i amb molt menys trànsit que les carreteres, especialment els caps de setmana.

Però el tros de polígon valdra la pena quan retroben el riu Anoia a l’alçada de Vilanova del Camí.

El passeig fluvial del riu Anoia a l’alçada de Vilanova del Camí és realment agradable de pedalar. Molt recomanable. A més, serveix de via de comunicació ciclista entre aquestes dues poblacions.
Mig kilòmetre més endavant ja estariem a Igualada, que és el node 113 de la xarxa CycloCat.
Més endavant, acabem el tram a l’alçada del pas soterrat que ens permetrà anar a la plaça dels Carros i l’estació de Tren.
Volem sentir la teva opinió!
Has fet aquesta ruta? t’ha agradat? Coneixes bé el territori i creus que hi ha una opció millor? No et tallis i dóna la teva opinió! Deixa el teu comentari aquí sota.
Incidències? Millores?
Ajudan’s a mantenir la informació actualitzada deixant els teus comentaris aquí sota. Així tothom en podrà gaudir.
Agraïments als sherpas que han col·laborat en l’elaboració d’aquest tram:
Eloi Oliveras, Carlos Melero, Manel Algaba, Eduard Puig.
0 comentaris