
Distància: 64Km Desnivell positiu: 910m (+/-10%) Desnivell negatiu: 1200m (+/-10%)
Actualitzat: octubre 2019
Alta Ruta Gravel: Vic – Manresa
Amb aquest track unim dues importants capitals de comarca: Vic (Osona) i Manresa (Bages). Son dues ciutats que formen part de l’eix transversal de Catalunya, clau en la descentralització de les infraestructures i en el re-equilibri del territori català. A més son dues ciutats que s’hauràn d’incloure en la ruta cicloturista Intercatalunya 1 que aniria de Lleida a Girona.
Tant Manresa (FGC, Adif) com Vic (Adif) tenen estació de tren però no estàn comunicades entre elles directament. Si es vol anar d’una a l’altre en tren es pot utilitzar el Rodalies i fer transbordament a Montcada i Reixac.
A l’hora d’estudiar la ruta, s’ha tingut en compte el criteri de “mínim desnivell, màxima seguretat” però els ferms trencats i algunes pujades amb fort pendent i sostingudes ens impedeix classificar-la com a Gran Ruta i per això la posem a l’apartat de Altres Rutes Gravel.
La majoria del track transcorre per el mateix Camí de Sant Jaume, però hem millorat el traçat en alguns punts per a facilitar-ne la ciclabilitat. A grans trets, sortim de Vic remuntant el Meder fins a Santa Eulàlia de Riuprimer. Allà seguirem la riera de Muntanyola per enfilar-nos fins a la petita població d’Estany, punt més alt de la ruta. Després d’Estany, baixarem per la vall que forma el torrent del Gomis, ja a la conca del Llobregat.
Descripció detallada de la ruta
Vic a Sentfores
Situats a l’estació de tren de Vic, prenem el carril bici sentit Sud per la avinguda dels Països Catalans fins a trobar el riu Meder. Travessem el riu per un pont i a la següent rotonda fem un quart de volta per a prosseguir cap a l’Oest, per un carril bici paral·lel a la BV- 4316. Vigileu amb la sortida i entrada de vehicles del supermercat Lidl.
Passem la N-152a carretera de Barcelona per sota un túnel.

Continuem per un carril bici fet recentment (estiu 2019) en paral·lel a la BV-4316 carretera de la Guixa fins a la població de Sentfores.
Sentfores a Santa Eulàlia de Riuprimer
A Sentfores s’acaba el carril bici de la carretera de la Guixa i per tant optem per ficar-nos a la carretera BV-4316 a la rotonda d’entrada del poble. Allà seguim uns metres per la travessia urbana que fa de carrer principal de Sentfores fins que girem 90º a la dreta per baixar el carrer del Call (tram de llambordes). Ens portarà directes al riu Meder, el qual travessarem i tornarem a trobar indicacions del Camí de Sant Jaume i de numeroses rutes de les afores de Vic.

Seguim el Camí de Sant Jaume riu Meder amunt per un camí agrícola de roderes que passa a convertir-se en sender. Tot ciclable però amb reserves.

Al cap d’un quilòmetre aproximadament, haurem de travessar el riu per un gual natural i seguidament travessarem a nivell la carretera BV-4316.

Un cop travessada la carretera seguim per pistes de roderes entre camps, sempre guanyant lleugerament desnivell. Apropant-nos a Sta. Eulàlia trobem algun troç força trencat, just abans d’arribar al camp de futbol.

Santa Eulàlia de Riuprimer a Estany
Situats davant de l’entrada principal del camp de futbol, prenem un camí de roderes que avança cap a l’Oest remuntant la riera de Muntanyola. Al cap d’un quilòmetre ens incorporem a la carretera BV-4317 i la seguim per un parell de quilòmetres més. És una carretera amb molt poc trànsit ja que només dona accés a la petita població de Muntanyola.

Després d’aquest parell de quilòmetres per carretera, la deixem sobtadament per prendre una pista a la dreta que s’enfila amb trams encimentats i forts pendents. Els següents 10 Km per arribar a l’Estany tenen forts pendents i un desnivell acumulat d’uns 400 metres. La pista té el ferm parcialment trencat, Es recomanen pneumàtics de 40mm d’ample.

Això si, el paisatge de boscos de pins ens fa passar el patiment de manera més agradable. Seguint aquesta pista arriberem a la població de l’Estany.
Estany a Artés
Arribem a l’Estany per la banda de la mina i seguint un camí entre camps travessarem la C-59 (vé de Moià, Castellterçol, Sant Feliu de Codines i Caldes de Montbui i puja fins a trobar l’eix transversal).

Sortint de l’Estany pujem entre camps per arribar a l’encreuament on es troben les restes de l’ermita de Sant Pere de la Crossa, que és possiblement el punt més alt de la ruta amb uns 900 msnm.

Ara tenim davant nostre una baixada en pista d’uns 23 Km que ens portarà fins a Artès.


Els primers quilòmetres de pista son sobre lloses vermelloses amb rocs, poca grava. Recomanem pneumàtics de com a mínim 40mm d’ample.





Aquesta baixada ens farà passar prop de l’ermita de Sant Miquel, el Mas Torigues (Santa Maria d’Oló), Sant Vicenç de Vilarassau, la masia Els Clapers, la casa de colònies La Ruca i la urbanització Urbisol. A partir de l’urbanització ja començem a notar un altre cop la pressió de l’humà fins que arribem a Artés per el carrer del Raval.

Artés a Manresa
Travessem Artés evitant les principals carreteres pel carrer del Raval i pel passeig Diagonal (en el track hi ha un petit troç en contradirecció, aneu en compte) i anem a buscar el carrer Progrés. Allà tornem a trobar indicacions del camí de Sant Jaume.

El camí, principalment pista amb roderes, és trencat i amb molts rocs solts. Travessarem el torrent de Les Tàpies i després de circular pel costat de hípiques i granges haurem de travessar la N-141c

Arribant a Navarcles trobem la riera de Calders, que vé de Monistrol de Calders i quan entra a Navarcles forma un llac degut a una presa.

Seguim la riera de Calders aigües avall, per un camí entre horts, fins a trobar la carretera de Manresa BV-1221. Seguim aquesta carretera fins al carrer Ubac, que ens permetrà sortir de Navarcles pel pont de Sant Benet.

Aquest pont ens dona accés al Monestir de Sant Benet del Bages i al complexe Mont Sant Benet. D’aquest complex fins a Sant Fruitós hi ha un fantàstic camí per anar en bicicleta evitant el trànsit de la carretera.

Travessem Sant Fruitós del Bages sense grans complicacions (hi ha un petit troç en contra direcció) i sortim per la zona de les piscines. La pista esta en bon estat i és força utilitzada per els habitants de la zona per a desplaçar-se en bicicleta, a peu o a cavall.

La pista s’acaba sobtadament a la carretera de Viladordis, molt a prop de la intersecció amb la C-55. Hi ha un carril bici a l’altre banda de la carretera que ens permet superar les dues rotondes i el pont de la C-55.
A partir d’aquí, el carril bici està a l’esquerra (si es ve en sentit cap a Manresa) i pot ser una mica perillós. Sobretot en el moment que s’acaba el carril bici, ja dins del nucli urbà de Manresa.

Finalment arribem a la Seu i una mica més endavant a l’estació d’Adif, que és on hem situat el final d’aquesta ruta. Pel camí hem passat molt a prop també de l’estació de FGC de Manresa-Viladordis.
Volem sentir la teva opinió!
Has fet aquesta ruta? t’ha agradat? Coneixes bé el territori i creus que hi ha una opció millor? No et tallis i dóna la teva opinió! Deixa el teu comentari aquí sota.
Incidències? Millores?
Ajudan’s a mantenir la informació actualitzada deixant els teus comentaris aquí sota. Així tothom en podrà gaudir.
Agraïments als sherpas que han col·laborat en l’elaboració d’aquest tram:
Eloi Oliveras, Eduard Folch, Carlos Melero, Mar Raso, Quimet Sospedra.
1 comentari
Marc Padros Galvez · octubre 28, 2019 a les 5:57 pm
Bona ruta! Una altra opció per no anar a l’Estany és des de Muntanyola anar fins a Sant Cugat de Gavadons, una hermita amb vistes des d’on es pot anar cap a Moià per una pista en molt bon estat. Un cop a Moià es va paral·lel a la N-141C i s’acaba baixant a la Ruca, allà el track que heu fet coincideix. La llàstima és que per entrar a Manresa pel Parc de la Sèquia s’ha de voltar una mica però és molt més xulo que fer-ho per Viladordis (gustos personals! 🙂 )