Anar a Barcelona en Bici

Us plantegeu anar a Barcelona en bici?

O potser més aviat sortir de Barcelona en bici. Sigui el que sigui, tant si entreu com si sortiu, tant si voleu fer-ho per anar a la feina com si voleu fer-ho per oci, en aquest article us explicarem quines són les millors maneres de sortir o entrar de la ciutat comtal.

Barcelona commuting Tobias Ackeborn

Foto: Tobias Ackeborn

D’on a on?

En aquest article parlarem de comunicar Barcelona amb ciutats que estiguin a menys de 8 Km dels seus límits. Començarem pel sud i continuarem en sentit horari. Perdoneu tots els companys ciclistes de Girona, Tarragona i Lleida pel centralisme, però un 40% de la població de Catalunya viu embotida dins d’aquesta àrea (Àrea Metropolitana de Barcelona).

Barcelona bici entrar sortir

Vies d’entrada i sortida ciclistes a Barcelona de menys de 7 kilòmetres

Per on comencem…

Al Sud de Barcelona hi ha el port i Montjuïc (encara que en molts mapes ho veieu a l’esquerra, no vol dir que estigui a l’Oest, simplement ho giren per a poder enquadrar millor el mapa). Pujar Montjuïc no és una bona alternativa perquè tot i que no és molt alt, els pendents són pronunciats. Tot i que hi passa la Ronda Verda de Barcelona, no és una bona opció a la mobilitat, ja que els carrils bici no són segregats ni continus. Ho farem millor el pròxim cop, ànims.

Ronda Verda Barcelona

Fantasía i innovació en el disseny de carrils bici a Barcelona: el tirabuixò de la Foixarda

1a Via d’escapament de Barcelona: Gran Via cap a L’Hospitalet i El Prat de Llobregat.

Escapa de Barcelona a El Prat

7 kilómetres separen la plaça Espanya de El Prat de Llobragat

Descarrega el track

Just arran de la muntanya màgica, escapa la Gran Via de les Corts Catalanes. Aquesta via ens permet deixar Barcelona enrere i creuar L’Hospitalet de Llobregat de manera bastant directa. El carril bici té errors bàsics de disseny, però no entrarem ara en aquest tema. A l’alçada de Bellvitge cal usar el pont elevat per travessar les vies del tren.

Ronda Verda Pont Bellvitge

A Bellvitge hem d’usar aquest pont per travessar les vies.

Val a dir que els últims anys hi ha hagut un esforç per a fer carrils bici, encara que s’han fet sense seguir les recomanacions d’altres ciutats que tenen molta més experiència.

ronda verda hospitalet

Carril bici sobre vorera, bi-direccional i de menys de 1,5 metres per sentit. Plè al 15.

Escapa de Barcelona a El Prat2

En aquesta imatge es pot apreciar com la trajectòria de la Bicicleta no és directa. A part, els carrils bici son inconnexos.

El tram acaba al Llobregat. Ja és terme municipal d’El Prat, però no nucli urbà. Si anem aigües avall, podrem accedir al nucli urbà fàcilment.

2a Via d’escapament de Barcelona: Diagonal cap a Esplugues, Sant Just Desvern i Sant Joan Despí.

Escapa de Barcelona a Sant Just

7 kilómetres separen la plaça Francesc Macià de la TV3. Jo crec que algún presentador podria anar a treballar en bici.

Descarrega el track

La següent entrada/sortida de Barcelona la trobem escapant per l’avinguda Diagonal. Trencant la trama ortogonal de l’Eixample, el mateix Ildefons Cerdà va preveure aquesta traça amb la finalitat d’estalviar kilòmetres per dins de la ciutat. A la vegada, es va projectar amb la gràcia de ser una sortida que aniria a buscar el riu Llobregat per a remuntar-lo. D’aquesta manera, la infraestructura està orientada a esquivar el massís de Garraf i comunica les poblacions que hi ha als marges del riu.

Hi ha trossos de carril bici per tota la diagonal. Hi ha moltes errades de planificació i execució, però bé, per alguna cosa s’ha de començar. Si prenem com a inici la plaça Francesc Macià, sortim de Barcelona Diagonal amunt i aconseguim arribar a Esplugues, Sant Just Desvern i Sant Joan Despí. Ciutats totes elles interconnectades per carrers, no ens n’adonem quan sortim d’una i quan entrem a l’altre. Realment, una metròpoli. Estem a l’espera de la realització de l’enllaç entre Barcelona i Esplugues, la perllongació de la Diagonal dedicada a la Bici. Actualitzarem aquest article quan estigui fet.

3a Via d’escapament de Barcelona: Meridiana cap a Santa Coloma de Gramanet i Montcada i Reixac.

Escapa de Barcelona a Montcada

7 kilómetres separen el barri de Sant Andreu de Montcada i Reixac

Descarrega el track

Entre la serra de Collserola i la serra de Marina, hi ha un passadís natural fet pel riu Besòs. Tradicionalment usat (carretera de La Roca i antiga N-152 carretera de Ribes de Freser, ara C-17).

La circulació en bici per la Meridiana és fins i tot pitjor que per la Diagonal, esperem que en els pròxims anys realment s’aposti per la mobilitat en bicicleta i es millori.

Deixarem l’avinguda Meridiana a l’alçada del passeig de Santa Coloma. Allà podem travessar o no el Besòs i prosseguir aigües amunt fins a trobar Montcada i Reixac. Anecdòticament, algun tros coincideix amb la ronda verda.

carril bus taxi bici santa coloma

Passeig Santa Coloma: a part del cami de puntets per sobre l’acera (algú sap què volen dir?) podem compartir el carril amb els busos i els taxis, sempre un plaer.

4a Via d’escapament de Barcelona: Guipúscoa cap a Santa Coloma i Badalona.

Escapa de Barcelona a Badalona

3,5 kilómetres separen l’estació Clot-Aragó de Santa Coloma de Gramanet i Badalona

Descarrega el track

Segons el pla Cerdà, la sortida de Barcelona cap al Maresme hauria de ser la Gran Via de les Corts Catalanes. De totes maneres, la circulació pel carrer Guipúscoa és molt millor des del punt de vista de la bicicleta. Menys de 4 kilòmetres ens permeten enllaçar el barri de El Clot a Barcelona amb les poblacions veïnes de Santa Coloma de Gramenet i Badalona. Penseu-hi la pròxima vegada que hi hagi vaga de metro.

5a Via d’escapament de Barcelona: Diagonal Mar i Fòrum a Sant Adrià i Badalona.

Escapa de Barcelona a Sant Adria

en menys de 3 kilometres podem anar del final de la avinguda Diagonal a Badalona travessant Sant Adrià del Besòs

Descarrega el track

Els barris de Vila Olímpica, Poble Nou, La Mina i Fòrum gaudeixen d’una bona connexió amb Sant Adrià i Badalona. En part es fa servir la ronda verda. El més important d’aquesta via, no és només que ens porta a Badalona, sinó que la seva perllongació ens portaria a la comarca del Maresme, on viu molta gent que cada dia entra i surt de Barcelona.

Carril bici de la ronda verda al carrer Eduard Maristany

Carril bici de la ronda verda al carrer Eduard Maristany

Escapa de Barcelona forum 2

Detall del carril bici a Sant Adrià

Escapa de Barcelona forum 3

Detall del carril bici de la ronda verda al Camp de la Bota

No us recomanem

Com haureu vist, només us exposem 5 vies. No vol dir que no hi hagi més, simplement que no les recomanem. Especialment no us recomanem les següents:

1- Bona part de Barcelona té costa. Tot i això no existeix cap mena de transport públic que utilitzi el mar. Hi ha ciutats que utilitzen els rius per a transportar persones i mercaderies. A Barcelona i a Catalunya (excepte alguns ferris per creuar l’Ebre) aquesta fórmula no es fa servir. Per tant, no us ho recomanem ara per ara, però qui sap si, en un futur on la ronda litoral està col·lapsada, sortiria a compte un ferri de Gavà al port del Fòrum, o de Montgat a la Barceloneta?

2- Com dèiem abans: pujar Montjuïc. La mobilitat lògica ens diu que hem d’evitar desnivells.

3- Si la meitat del perímetre de Barcelona té mar, l’altra meitat té muntanya: Collserola. La serra responsable del microclima barceloní ens priva també de comunicar-nos amb fluïdesa amb el Vallès. Massa desnivell.

Torna a la pàgina principal.

Altres articles.