Bosses de manillar

Com portar equipatge al manillar.

L’espai al manillar és un espai molt preuat, a la vegada que limitat. D’una banda és l’únic espai d’enmagatzematge que podem tenir a l’abast de la ma mentres estem en marxa. D’altra banda afecta a la maniobrabilitat de la bici, llavors no podem posar coses ni molt grans ni molt pesades.

espai al manillar

Al manillar hi tenim moltes coses. A part dels punys (això com a mínim) hi tenim les palanques de canvi i les manetes de fre. Després a part potser hi tenim un computador (amb GPS o sense) o bé un telèfon o bé totes dues coses. A més, algunes BTT porten també manetes per controlar la forquilla o suspensions i manetes per controlar la tija. Si a més, heu de fer sortides amb escassetat de llum haureu de portar un focus i si voleu complir la normativa d’algún país (Espanya, Bèlgica, Alemanya i la majoria de paisos de la UE) heu de portat un timbre. Molts habitants al manillar i massa poc espai.

cockpit saturat

Foto: www.cyclofiend.com

 

La típica cistelleta

La forma més bàsica de portar un mínim d’equipatge al manillar és la típica cistella. És molt utilitzada en l’entorn urbà, pesa poc i és de molt fàcil accés. Hi ha infinitat de marques i models, a més amb molt poca diferència entre ells. Per tant, no profunditzarem gaire en aquest producte. S’utilitza molt en l’àmbit urbà, ja que no hi ha grans vibracions que ens facin perdre la càrrega ni hem de portar -de fet- càrregues molt pesades o voluminoses.

bici amb cistell

 

Bosses de manillar

Si el trajecte que farem ja surt de l’entorn urbà, llavors potser necessitarem que l’equipatge vagi tot més ben lligat i protegit. Entrem llavors de plè en el mercat de les bosses de bikepacking. Penseu que tampoc podreu posar molt de pès, però si que podreu posar certs objectes amb gran volum (com per exemple tendes de campanya, sacs de dormir o matallassos, ara ho veureu).

bikepackers californians cyclocat

Apidura

Tenen dues gammes: una impermeable (expedition series) i l’altre no (backcountry series). La primera serie té volums de 9 i 14L mentre la segona 9 i 20L. Igual que en les seves bosses de selló, la backcountry serie és una mica més econòmica i per zones de clima mediterrani ja és més que suficient. Si viviu o teniu previst usar-les en una zona on plogui més llavors sí que és justificat l’ús de la expedition (amb el seu increment de pès i preu).

Tenen força reflectants, cosa que ens agrada (mireu sempre per la seguretat).

apidura manillar petita

Foto: Apidura

 

Ortlieb

Els alemanys d’Ortlieb ens presenten dues gammes clarament diferenciades. Per una banda el model Ultimate amb totes les seves variants i de l’altre la gamma bikepacking amb el model Handlebar-pack (un nom molt original).

Les Ultimate son un producte menys aventurer però més funcional. Es tracta d’una bossa que es pot utilitzar també com a bossa de bandolera. Molt pràctic si estem fent cicloturisme “cultural”.

ortlieb manillar

Foto: Ortlieb

Com sempre,  molt centrats en la impermeabilitat, la seguretat i la funcionalitat de les seves bosses. Tenen una gamma molt extensa amb més de 10 models. Molts d’aquests models incorporen la típica butxaca superior transparent per a posar el mapa… deu ser per als nostàlgics!

Si els 7L de capacitat de la gamma Ultimate us queden curts llavors passeu a la gamma bikepacking. Tenen dos models: el S (9L) i el M (15L). Com sempre, Ortlieb vol dir impermeabilitat, reflectants, bona qualitat i preu alt.

ortlieb bikepacking manillar

Foto: Ortlieb

 

Zefal

La tercera en discòrdia, els francesos ens ofereixen una sol.lució de suport més bossa. D’aquesta manera es guanya en comoditat a l’hora de carregar la bici. La bossa s’obre només per una banda i el muntatge queda asimètric. No sabem ben bé si això és un problema, s’haurà de provar. El volum de la bossa Adventure de Zefal és de 10L.

zefal manillar

Foto: Zefal

Geosmina

Aquests espanyols han començat fa relativament poc a fer bosses i tenen clarament una inspiració aventurera. El seu producte és molt semblant al d’Apidura. Estaran a l’alçada? Ofereixen un sol model de 10L, impermeable, reflectants i anclatges per a altres accessoris. A més declaren que la bossa esta feta amb materials reciclables.

geosmina

Foto: Geosmina

 

Btwin (Decathlon)

Posem aquí també el producte del Decathlon, per a veure que tenim a la part econòmica del mercat. En aquest cas la seva bossa arriba a 6L (es quedaria al nivell de les Ortlieb bàsiques) però no és impermeable. Això sí, vé una funda impermeable per posar per sobre en cas de pluja. Potser amb això ja feu el fet. També tenen un model una mica més petit (2,5L).

btwin bossa manillar

Foto: Decathlon

Com us deiem a l’article anterior (bosses de selló) Decathlon és una gran superfície i que han de vendre un tipus de producte encarat al gran públic. Ara per ara el cicloturisme és un esport molt minoritari a Catalunya (i pràcticament a tot Europa) si ho comparem amb els altres esports que té Decathlon. Per tant, serà difícil veure un producte Btwin molt especialitzat. Per això estan les botigues especialitzades.

 

Restrap

Aquesta petita marca familiar anglesa ens ofereix un producte capaç de portar 14L de volum. Fa servir també el sistema de suport més bossa, com Zefal o ells mateixos en la bossa de selló. Cal afegir que aquesta empresa fabrica a Anglaterra amb una petita plantilla. De vegades no poden fer front a alts pics de demanda, però estareu ajudant a una empresa ètica. Pel nostre gust els hi falta reflectant a les seves bosses.

restrap manillar

Foto: Restrap

 

Topeak

Aquest gegant dels accessoris de bicicleta té una gamma molt semblant a la de Ortlieb: unes bosses d’uns 7L quadrades i a part una suport per fixar una bossa llarga horitzontal. A més s’ho han fet anar bé per a integrar la seva tenda de campanya en el mateix suport. Falta reflectant pel nostre gust i en quan a disseny son força neutres, quasi aburridotes.

topeak frontloader manillar

Foto: Topeak

 

Conclusió:

En què us heu de fixar i en què no.

  • La bossa del manillar és de molt fàcil accés. És ideal per a posar el menjar, el mòbil, la cartera, el mapa (a la butxaca transparent).
  • El manillar no pot anar molt carregat, ja que ens afectarà a la conducció. A més, carregar el manillar vol dir elevar el centre de gravetat. Els objectes més pesats no han d’anar en aquest espai.
  • Vigileu si porteu forquilla de suspensió!!! penseu que l’espai entre la bossa i la roda de davant disminueix quan la forquilla es comprimeix.
  • Si voleu portar sac de dormir, matalàs o tenda de campanya, aquest espai és ideal, ja que aquests objectes ocupen molt però pesen poc. Llavors en comptes d’agafar una bossa quadrada de 7L haurieu d’agafar un suport amb bossa allargada (impermeable a poder ser, no voldreu mai dormir en un sac moll).
  • Bossa pel mapa? tenint un aparell GPS ja no té gaire sentit. Tot i que hem vist ciclistes posant-s’hi una tablet.
  • Reflectants: sempre millor que en tingui. En tot cas, la bosa no us ha d’impedir que els focus iluminin bé el camí. Penseu-hi quan feu la instal·lació.
  • Manillars de carboni: vigileu amb les corretges! protegiu la zona si cal. Alguns manillars de carboni es degraden rapidament amb el roçament continuat de brides i corretges.