Portaequipatges Codex-U

Prova del portaequipatges Codex-U

Hola companys i companyes ciclistes. Molts de vosaltres esteu ja iniciats en l’apassionant món del cicloturisme. Heu passat moltes hores en marxa o bé fins i tot dies. Una de les coses que trobem a faltar quan comencem a fer cicloturisme és espai per a transportar coses. Més hores en bici vol dir portar a sobre més menjar, roba i potser fins i tot coses per dormir o per cuinar. S’arriba a un punt on hem de portar més coses de les que ens hi caben a les butxaques del maillot!

butxaques maillot a tope

En tres butxaques de maillot hi cap: cartera, mòbil, claus, càmara de recanvi, palanques desmuntables, una mini-manxa, una multieina, un paravent i una barreta. Com es pot veure a l’imatge, no hi cap rès més. Per a una sortida fins a 3 hores encara podem passar, però si ens volem allargar més necessitarem transportar més coses amb nosaltres.

Quan ens falta espai per a tants trastos, hem de començar a mirar d’instal·lar un portaequipatges a la bici. I no és fàcil trobar-ne un que ens vagi bé. D’entrada s’ha d’adaptar al nostre quadre i ja sabem que de quadres n’hi ha de molts tipus: talles, amb suspensió, amb o sense anclatges… i molt de compte amb els quades de carboni!

anclatges per portaequipatges

A l’hora de triar bici fixeu-vos hi bé en si té anclatges com els de la foto. No ocupen, no encareixen la bicicleta i li dónen més polivalència.

En els darrers anys estan sortin alternatives molt interessants al mercat, les quals esperem fer-ne proves i explicar-vos-les en aquesta pàgina més endavant. Avui us portem un d’aquests productes nous que podem trobar al mercat: el Codex-U.

 

Que fa especial Codex-U?

Codex-U és una marca de portaequipatges de Girona que ha tingut la idea d’integrar un candau en U al portaequipatges. Nosaltres mateixos som usuaris a diari d’un candau i a més a més, d’un candau en U, que és el més segur (ja us ho explicarem). Els que heu de lligar la bici al carrer ja sabeu que el candau tipus U és el millor, l’únic problema que té és el pès i les mides que té aquests per a transportar-lo.

Com molts de vosaltres sabreu, el candau tipus U és el més recomanat ja és dels més difícils de forçar. És més, oblideu-vos dels candaus de cable d’acer, no serveixen ni per lligar la bicicleta dins del càmping. Una simple cisalla mitjana ja el trenca en menys de 5 segons.

 

Codex U CycloCat

Hi ha fabricants que proposen posar un anclatge al quadre per a poder transportar-lo còmodament. Aquests anclatges de vegades no son suficientment estables com per a retenir tota la massa del candau. Alternativament el podem carregar a la motxilla, però ens treu espai. A més, si portem també un ordinador es poden barallar entre ells. Finalment hi ha l’alternativa de deixar el candau en el lloc on s’utilitzarà, o sigui, que si cada dia vaig de casa a la feina i a casa no em cal candau, deixo el candau sempre lligat al parquing de bicis de la feina. Això origina el problema de que al final els aparcaments estan plens de candaus anònims.

candaus anonims parquing bicis

Típic aparcament de bicicletes amb cadenes i candaus lligats. Els amos els han deixar aquí per no arrossegar el pès, però això és una mostra de deixadesa. A més, el candau s’acaba deteriorant al passar més temps a l’intempèrie.

Un altre cas és, per exemple, quan estem en ruta i no podem deixar la bici en un lloc segur i volem donar un plus de seguretat. Imagineu-vos la situació: hem estat pedalant uns dies i finalment hem arribat a la ciutat de destí, on hi ha un monument, un museu o qualsevol altre lloc turístic on no està permesa l’entrada de bicicletes. Què fem llavors? Si anem acompanyats podem fer torns per vigilar les bicis… però no és el mateix visitar les coses sol que acompanyat, oi?

arena Verona

Arribem a un lloc turístic fent cicloturisme. Bé haurem de lligar la bici de manera segura per a poder entrar a monuments, museus, esglèsies, etc.

O sinó imagineu també que arribeu a un lloc per pernoctar i només us deixen aparcar la bici en un vestíbul on hi passa molta gent. Sempre és millor posar-hi un candau.

Què té d’especial el portaequipatges Codex-U? Doncs que és lúnic portaequipatges amb un candau en U integrat. Un accessori que podríeu arribar a necessitar quan feu una ruta és un bon candau. Pràcticament una obligació si es fan desplaçaments urbans i molt aconsellable quan anem de vacances.

obrim el candau

1- obrim el candau. El travesser està collat al portaequipatges.

detall portaequipatges

2- el travesser surt. El portaequipatges té un parell de banyes que simulen els tancaments de la U.

treure la U

3- Un cop tret el travesser, podem treure la U d’acer folrada amb goma. Una manera molt pràctica de transportar el candau.

Un cop tenim el candau a la ma falta saber com utilitzar-lo correctament. La U ha d’agafar el quadre (com a mínim). Normalment, ens ho podem fer anar de manera que s’agafi el quadre i una roda (la del darrera és més fàcil, ja que tant beines com tirants passen a prop de la roda). La roda del davant es pot desmuntar i apropar-la a la del darrera per a lligar-la en la mateixa passada de la U. Sinó, es pot fer com es veu a les imatges, on hem usat un cable d’acer que lliga la roda del davant. El cable d’acer és molt fàcil de tallar, però el botí es veu minvat, ja que el lladre només s’enduria la roda del davant.

com lligar la bici detall

La U agafa l’aparcament de bicicletes (fixe a terra), una beina i la roda del darrera.

com lligar la bici

Un cable d’acer fixat a la U assegura també la roda del davant, que és un botí menor.

 

Unboxing

Podem comprar el Codex-U per internet i si poseu el codi promocional cyclocat2018 el rebreu a casa sense despeses d’enviament. Quan obrim la caixa trobarem, a part del suport principal, tots els cargols i femelles necessaris per a collar el portaequipatges al quadre. En el nostre cas, hem triat l’Urban. Va fixat a la tija del sellò amb una abraçadera amb tanca ràpida. Funciona en voladiu però com hi volem posar unes alforjes, hem instal.lat uns pilars per impedir que aquestes toquin la roda. Hem muntat unes alforjes Ortlieb i encaixen perfectament. En el pack s’inclou una parell d’abraçaderes per als tirants, però en el notre cas, tractant-se d’un quadre de carboni, hem preferit utilitzar els anclatges que hi ha a les punters. Aneu molt en compte a l’hora de posar abraçaderes lluny dels nusos del quadre: podrieu trencar el quadre. Si teniu anclatges incorporats, useu-los.

 

Codex u installat

 

Muntatge

Començem instal·lant el portaequipatges per la tija. Després muntem els dos pilars telèscòpics, que es poden ajustar en longitud. La instal·lació és força senzilla i ràpida. No podrem ajustar l’inclinació del portaequipatges, ja que aquesta vé determinada per l’angle de l’abraçadera però, sabeu què? que no és important realment. A més, a la nostra bici ha quedat força pla. Penseu que, en aquest tipus d’instal·lacions, quan més regulacions hi hagi, més problemes potencials tenim. Si el que volem és un muntatge robust, que no ens falli mai, més val que tingui les regulacions justes i estrictament necessàries.

angle portaequipatges

 

Primera presa de contacte

El candau té dues parts: la U de ferro i el travesser, que és on hi ha el tambor de la clau. El travesser té joc i fa cert soroll quan el movem. Circulant per asfalt no es mou, però en pistes de terra ens afeixeix un clac-clac de més als que ja fa la bicicleta per sí sola. Hem resolt aquet sorollet posant la U una mica més enrera per a que el travesser no tingui joc. En fí, quan hi penjeu les alforjes no sentireu aquest sorollet per que en tindreu altres sorollets provinents de l’alforja o de la carrega que hi porteu.

codex u general

Ens agrada que el Codex-U incorpori dos petits adhesius vermells reflectants, a més d’un reflectant vermell que s’instal·la sota de la base de càrrega. Per nosaltres, tot el que està relacionat amb la seguretat passiva és important.

primer pla codex u

Ens agrada el detall dels reflectants integrats tant en travesser com en el portaequipatges. En certs paisos és obligatori. La seguretat és molt important per a nosaltres.

Començem a circular i el primer que notem és el pès. Evidentment el pès és un paràmetre a tenir en compte quan es va en bici, però tampoc ho és tot. Ens expliquem, si no hem de treure un rendiment alt del conjunt ciclista-bicicleta, és igual si aquesta pesa un parell de quilos més. Hem trobat cicloturistes amb bicicletes de 20Kg. No fan gaires kilòmetres al dia ni fan rutes amb molt desnivell i donen més importància a anar còmodes i portar tot el que calgui per a sobreviure. Si trobeu que pesa massa ja el desmuntareu el dia que hagueu de fer una cursa, però per els demès dies millor portar coses útils i robustes.

silueta codex U cyclocat

El portaequipatges queda força integrat a la planta de la bicicleta. No sobresurt en excés, cosa que s’agraeix.

Efectivament, portar més pès darrera dona unes sensacions diferents a l’hora de conduïr la bici, especialment en girs on pleguem o quan ens posem a pedalar dempeus. Tot és acostumar-s’hi. De totes maneres, recomanem conduïr amb més prudencia de l’habitual quan es va amb la bici carregada.

integracio conjunt

L’aspecte minimalista del portaequipatges Codex-U Urban contribueix a no perdre la estètica esportiva en aquesta bicicleta gravel.

 

Conclusió

Aquest portaequipatges resòl el problema d’on portar el candau en U d’una manera molt enginyosa. No en trobareu cap d’igual al mercat, és un sistema patentat. La càrrega admisible és més que suficient, abans es trencarà el vostre quadre (o simplement, no tindreu tanta força com per arrossegar tants kilos). La instal·lació és ràpida i adaptable. El conjunt muntat queda robust. Ens molesta el sorollet que fa el travesser però el deixem de sertir quan estem en marxa. Ens agraden els reflectants i el conjunt de la idea.

Conclusió codex u cyclocat

És un portaequipatges molt recomanable si feu pistes verdes, blaves i fins i tot vermelles però tranquilets. Les pistes negres, de fet, no aconsellem anar gaire carregat.

banner Codex U

 

A favor

  • bona integració del candau amb el portaequipatges
  • instal·lació fàcil, ràpida i robusta
  • reflectants

En contra

  • pès, però no hauria de ser un problema
  • joc del travesser
  • preu, tot i que heu de comptar que compreu també un candau