Què és CycloCat?

CycloCat és la xarxa  de vies ciclables segures de Catalunya.

CycloCat té com a finalitat donar a conèixer una alternativa de mobilitat ciclista segura als usuaris. CycloCat és una iniciativa privada.  Ens hem inspirat en altres xarxes ciclistes com la belga, la holandesa o la italiana amb algunes particularitats. Recórrer grans distàncies en bicicleta per Catalunya no és fàcil. El relleu és molt abrubte. A l’hora de fer aquesta xarxa s’ha buscat en tot moment acumular el mínim desnivell i dotar a la xarxa de certa funcionalitat. Això diferencia els tracks que puguis trobar aquí respecte dels que puguis trobar d’altres usuaris de Wikiloc o pàgines similars.

Utilitzant aquesta xarxa, podrás moure’t de manera fàcil i segura per Catalunya tot i tenir un relleu accidentat i estar densament poblada. Hem mirat de comunicar les ciutats més poblades de Catalunya amb altres llocs d’interès.

Aquesta xarxa está plantejada de forma nodal. És a dir, hi ha uns punts anomenats nodes i els trajectes entre nodes son segments o trams. Els segments estan anomenats amb el codi:

 XX-YY Població A a Població B

La mida dels segments està ajustada a les distàncies que es poden percórrer en bicicleta, buscan un equilibri entre evitar tracks massa llargs i haver de canviar constantment de track quan es fa una ruta.

Esperem que aquesta xarxa segui útil per a tot tipus de ciclista, desde el commuter a practicants ocasionals i des dels esportistes que volen entrenar de manera segura fins a cicloturistes.

Heu pensat mai anarvos-en de cap de setmana deixant el cotxe a casa?

Heu provat mai de fer unes vacances a nivell local sense emetre ni un sol gram de CO2?

saps quin és el camí per anar a la platja des de casa teva d’una manera segura i fàcil?

(video)(video)(video)(video)

Raons per sortir de l’asfalt

La lluita entre la bicicleta i l’automòbil en cas d’accident té un clar guanyador: l’automòbil té més massa i més velocitat. Malauradament, el conductor del vehicle moltes vegades no té en compte el potencial mortal de la máquina que està conduint (penseu que la població envelleix i continua conduint, o que cada cop hi ha més accidents degut a distraccions al volant, o que simplement hi ha més cotxes a les carreteres i van més de pressa, per no parlar de drogues i alcohol al volant…).

Per això, per a que hi hagi menys accidents amb ciclistes implicats, d’entrada hi hauria d’haver interacció mínima amb altres usuaris: cotxes i vianants –> segregació de la via!!! El voral de la carretera no és una barrera segregadora. De vegades no es pot circular per el voral i això ens obliga a utilitzar la calçada. O d’altres vegades el vehicle pot envair els 1,5m de seguretat o el voral mateix i endur-se’ns per davant.

La xarxa viària no esta pensada per anar en bici (és trist però és així). I les accions per a adaptar la xarxa a l’ús de la bicicleta no sempre es fan seguint els paràmetres de convivència entre usuaris de la via: cotxes, vianants, etc… (segur que coneixeu molts exemples de mals dissenys de carril bici).

Per això, és una bona idea recuperar l’ús de camins de terra. Es fa esport igualment (encara que llueixin menys els kilòmetres) i els cotxes (si us en trobeu algun) van a velocitats molt més baixes.

En aquestes vies us trobareu més vianants, que  tenen el mateix dret d’utilitzar la via que vosaltres, i més d’una vegada haureu de frenar o avisar amb el timbre de la vostra presència. Us pot molestar, però:

« Prefereixo frenar jo per no atropellar a un vianant, que esperar a que un conductor freni per no atropellarme a mi »

accidente-ciclistas--575x323

392

 

Que és una via segura?

Aqui et proposem vies, camins, carreteres, carrers i passejos fluvials segurs per a circular en bicicleta. A l’hora d’unir dos nodes s’ha tingut en compte d’evitar el màxim possible l’ús de carreteres molt transitades. La interacció entre bicicletes i vehicles en les rutes proposades és mínima, tot i unir nuclis densament habitats. Penseu que la probabilitat d’accident augmenta quan més exposat s’està al risc. El risc zero no existeix, però pots intentar minimitzar l’ho.

Aquestes vies poden ser:

  • carrils bici
  • carreteres poc transitades
  • camins de terra o grava fàcilment ciclables
  • vies de servei d’autopistes, vies de tren
  • lleres de rius ciclables

Antecedents:

els nostres avis ja anaven en bicicleta entre ciutats i les carreteres no sempre estaven asfaltades. La majoria eren de terra o de llambordes. De fet, algunes curses ciclistes encara fan servir aquestes vies (Paris – Roubaix, Volta a Flandes) o les han recuperat (strade bianche Itàlia). Els nostres avis circulaven per carreteres molt més incòmodes, però molt més segures, ja que no hi havia tants vehicles ni anàven tant ràpid.

Tingueu en compte que una bici de carretera també pot anar per strade bianche, gravel o pavé. Només us cal muntar pneumàtics més amples i mentalizar-vos de que anireu a una velocitat mitja més baixa.

Quin tipus de bicicleta?

Si bé aquesta xarxa está pensada per a poder ser utilitzada per qualsevol tipus de bicicleta, la óptima seria una de ciclocross o gravel.

Us fem veure a continuació avantatges i inconvenients de cada tipus de bicicleta:

  • BTT
    • Pro: és molt còmode
      • l’amplada dels pneumàtics i la baixa presió que porten esmorteeixen les vibracions. Normalment porten suspensió (davant o doble) cosa que ens aiila encara més de les vibracions del terra.
      • la seva geometria fa que el tronc quedi més dret. Permet estar més estona sobre la bici sense cansar-nos posturalment.
    • Contra: fricció
      • roçament: no ens cal tanta adherència per als camins d’aquesta xarxa. Sol.lució: posar pneumàtics estrets i pressions altes.
      • pés/complexitat: suspensions, amplades de roda, quadres reforçats, manillars amples, marxes innecesàries, etc… afeigeixen pés i complexitat a la bicicleta.
  • Carretera
    • Pro: lleugeresa
      • el quadre, la forquilla, les rodes… tot està pensat per estalviar pès.
      • geometria: un cop s’està acostumat, la geometria de carretera optimitza la aerodinàmica del ciclista, cosa que ens fa estalviar energia.
    • Contra: fragilitat
      • es pot punxar amb molta facilitat si s’usen pneumàtics de carrereta per a circular per a aquesta xarxa. La nostra recomanació és usar els pneumàtics més amples que permeti el vostre quadre o forquilla.

què pots aribar a fer amb una bici de carretera i potser no ho sabies.

Consells per rodar en grava o terra compactada.

Les marques responen a l’interès creixen de bicicletes gravel.